renungkanlah :: abu fatimah

setia dalam suka dan duka

Di antara cara yang bisa dilakukan oleh wanita muslimahuntuk memikat dan menawan hati suaminya adlah menemaninya dalam suka dan dukanya, dalam kesedihan dan kebahagiannya.
Dia menyertai suaminya saat melakukanpekerjaan yang disukainyaatau tugas hariannya, seperti membaca, olah raga, mnyimak beberapa hadithyang bermanfaat dan lain sebagainya. Sehingga sang suami tidak merasa asing dalam menikmati keindahan hidup. Kerana suami sentiasa merasakan kehadiran isterinya yang setia, lemah lemd lembut, ceria dan penuh kasih.
Dalam kisah lumba lari antara rasul Allah (saw) dan isterinya aisyah yang dilakukan lebih dari sekali, menunjukan anjuran islam kepadapasangan suami isteri untuk saling berbagi kasih sayang, menikmati keindahan hidup, kebahgian dan kegembiraannya. Kerana menyatu dalam perasaan semakin merapatkan cinta keduanyadan memperkuatkan ikatan rumah tangga.
wanita muslimah bukannya turut merasakan kebahgiaan dan kegembiraan suami, tapi ianya juga turut merasakan kesedihan, kesusahan, dan kesulitan suaminya. Ia duduk di samping suaminya sambil mngunkapkan kata-katayang lembut, menghibur, mnyumbang pemikirannya menjadi matang dan benar, yang terikat jalinan hati yang tulus dan suci.

0 ulasan:

Post a Comment